Hvad er DAT ledersupervision?
Ledersupervision er målrettet de arbejdsmæssige problemstillinger, dilemmaer og vilkår, der er kendetegnende for ledelsesområdet. Nogle af disse er almengyldige. Andre kobler sig til dit faglige og personlige udgangspunkt som leder i din specifikke arbejdsmæssige kontekst.
Det særlige ved DAT ledersupervision er opmærksomheden på den rolle vores psykosociale færdigheder spiller i udførelsen af vores arbejdsfunktion. Dette gælder både dine egne færdigheder som leder og dine medarbejderes færdigheder som fagprofessionelle.
Vores færdigheder har afgørende betydning for vores oplevelse af arbejdsmæssige situationer og vores evne til at håndtere disse situationer hensigtsmæssigt. Både i forhold til udførelse af kerneopgaven og i forhold til samarbejde og problemløsning i medarbejdergruppen. Jo mere du som leder har blik for både dine egne og dine medarbejderes færdigheder, jo bedre kan du navigere i det ledelsesmæssige landskab.
På denne baggrund arbejder vi med to dimensioner i supervisionen. Den ene dimension er forståelse af dine egne og dine medarbejderes reaktioner og indbyrdes samspil. Det er først, når vi har forstået, hvad der er i spil, at vi som ledere kan håndtere det hensigtsmæssigt. Den anden dimension omhandler mestring af den pågældende problematik, så du som leder styrkes i at agere i overensstemmelse med din faglighed, værdier og langsigtede mål.
Udbytte af ledersupervision
DAT ledersupervision hjælper dig til at ændre på de mønstre, der modvirker din arbejdsmæssige trivsel eller hindrer din vækst som leder. Dette bidrager til at du kan komme til at opleve større arbejdsmæssig glæde og overskud. Dels ved at forebygge, at du bliver unødigt belastet af dine arbejdsopgaver, arbejdsvilkår og samarbejdsflader. Dels ved at du bliver i stand til at stille dig bedst muligt i forhold til det, du ønsker at opnå i den givne arbejdsmæssige situation.
DAT ledersupervision styrker således dine faglige og personlige kompetencer i at varetage din lederfunktion bedst muligt.
Fokusområder
Hvis du er mellemleder bevæger du dig i et spændingsfelt mellem mange aktører. Vertikalt har du medarbejdere, borgere og deres pårørende på den ene side og højere ledelseslag på den anden side. Horisontalt er du i et spændingsfelt mellem øvrige lederkollegaer på den ene side og samarbejdspartnere på den anden side. Supervisionen kan både rette sig mod samarbejdet inden for disse områder eller mod dig selv og din egen udvikling som leder.
Eksempler på fokusområder
- Lederrolle, lederstil og lederfunktion
- Lederstrategier og ledelsesmønstre
- Kommunikation og relationsdannelse
- Forventningsafstemning, rammesætning og grænsesætning
- Samspil mellem egne værdier og mål og organisationens værdier og mål
- Opgaveløsning og effektivitet
- Gruppedynamikker, kultur og magtstrukturer
- Forandringsprocesser i medarbejdergruppe eller organisation
- Samarbejdsvanskeligheder
- Konflikt- og krisehåndtering
- Medarbejder mistrivsel
- Forråelse
- Etiske dilemmaer
Individuel ledersupervision og ledersupervision i gruppe
Ledersupervision kan både afholdes individuelt og i gruppe med flere ledere. Disse ledere kan f.eks. være lederkollegaer fra samme område eller organisation.
Når ledersupervision afholdes i gruppe, bruges de øvrige lederkollegaers refleksioner, faglighed og erfaringer aktivt til at belyse den givne problemstilling. Desuden supplerer supervisor med faglige perspektiver og erfaringer, så det sikres, at problemstillingen behandles på en måde, så meningsfulde forandringer kan finde sted. Disse ændringer kan både være forandringer i forståelsesperspektiver og forandringer i handlemuligheder. Herunder hvilke færdigheder og strategier, der kan være hjælpsomme i forhold til problemstillingen.
Ledersupervision her altid til formål at du oplever en tydelig forandring, som gør en mærkbar forskel for dig i din daglige funktion som leder.
udtalelser vedrørende ledersupervision
Det har været nogle virkelig, virkelig brugbare supervisioner sammen med min leder. Og også de få gange jeg lige har haft selv. Den proces har virkelig været god. Det har styrket vores samarbejde og det har styrket vores måde at snakke sammen på. Rigtig, rigtig brugbart!!.
Det har tilbudt nogle perspektiver, som har givet mening at tale ind. Særligt forståelse af de forskellige paradigmer. Men der er også dejligt, når vi kan se, når noget rykker sig. Så har vi ikke bare kunne sige AT det rykker sig. Vi har også kunne bruge de her paradigmer til at se, HVAD der rykker sig. I supervisionerne har vi fået et sprog for denne forandring.
Christina været god til at skabe plads til os begge to. Hun har formået at stille spørgsmål, som gør at vi har kunne åbne os for hinanden på en anden måde. Det har været muligt at sige ting, som ikke er helt så nemt, når man bare sidder sammen og koordinerer. Vi har rykket helt vildt i det samarbejde! Også ift. en ærlighed. Det har været meget gavnligt ift. alt det, vi står i. I alt det, der ikke bare er lige ud af landevejen i det daglige.
– Mette Hornbæk, Cand. Pæd. Pæd. Psych., faglig koordinator, Haslekollegiet i Århus Kommune